ابر ماژلانی کوچک از دو کهکشان ساخته شده
You are currently viewing ابر ماژلانی کوچک از دو کهکشان ساخته شده

اخترشناسان بتازگی شواهدی یافتند که نشان می‌دهد ابر ماژلانی کوچک یک کهکشان نیست؛ در واقع دو کهکشان است؛ که یکی پشت دیگری قرار دارد. این محققان مقاله‌ای به رشته‌ی نگارش در آورده‌اند که اخیراً در سرور arXiv در دسترس عموم قرار گرفته است.

VISTA’s view of the Small Magellanic Cloud

به گزارش بیگ بنگ، سالیان سال بود که ابرهای ماژلانی را دو کهکشان کوتوله‌ی عجیب می‌نامیدند که در اطراف کهکشان راه شیری قرار دارند. بر اساس اندازه‌شان، آنها را ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک نام‌گذاری کردند، این کهکشان‌ها در نیمکره جنوبی قابل مشاهده هستند. در اواخر دهه ۱۹۸۰، شواهدی بدست آمد که نشان می‌داد ابر ماژلانی کوچک نه فقط یکی، بلکه شامل دو کهکشان کوتوله است. محققان در مطالعات جدیدشان به شواهد بیشتری دست یافتند که نشان می‌دهد ابر ماژلانی کوچک در واقع از دو کهکشان کوتوله تشکیل شده است.

یک تیم بزرگ بین‌المللی از اخترشناسان و اخترفیزیکدان‌ها برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره ابر ماژلانی کوچک کسب کنند، در ابتدا داده‌های حاصل از رصدخانه‌ی فضایی گایا را مورد مطالعه قرار دادند. بنابراین، محققان توانستند سرعت متوسط ستارگان را در بخش‌های گوناگونِ ابر ماژلانی کوچک تخمین بزنند. در گام بعدی، آنها داده‌های حاصل از آرایه‌ی تلسکوپی رادیویی واقع در غرب استرالیا را مطالعه کردند و توانستند اطلاعات بیشتری درباره فضای میان‌ستاره‌ای در ابر ماژلانی کوچک و ابر ماژلانی بزرگ بدست بیاورند.

دانشمندان با بررسی تمامی شواهد متوجه شدند که ترکیب شیمیایی دو بخشِ ابر ماژلانی کوچک با هم فرق دارند. همچنین آنها متوجه شدند که دو بخش دارای سرعت مختلفی هستند و آنهایی که در بخش نزدیک‌تری به کهکشان قرار دارند، با سرعت بالاتری حرکت می‌کنند.

بر اساس این یافته‌ها، جرم دو بخش تقریباً یکسان است و هر دو بخش با ابر ماژلانی بزرگ برهم‌کنش دارند. محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که شواهد بدست آمده از دو کهکشان منحصربفرد حکایت دارد؛ یکی از این کهکشان‌ها پشت دیگری قرار دارد. محل قرارگیری کهکشان‌ها نشان می‌دهد که چرا قبلاً متوجه حضور کهکشان دیگر نشدیم. بر اساس محاسباتی که محققان انجام دادند، یکی از این کهکشان‌ها تقریباً ۱۹۹ هزار سال نوری با ما فاصله دارد، و کهکشان دیگر در فاصلۀ ۲۱۵ هزار سال نوری با زمین واقع شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

4 × 3 =