پاسخ های ارسال شده در انجمن

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 23)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • در پاسخ به: چطور می‌توان برزخ یا غیب آسمان‌ها را دید؟ #1146

    مطالب مطرح شده در سایت مطالعه قرآنی سیر آسمانها و زمین است. موضوع مطرح شده در مورد نگاه به آسمانها، مطلبی است که خداوند در قرآن فرمورده. ابتدائا دعوت خدا و لزوم نگاه به آسمان باید پرداخته شود. آیا حقیقتا خداوند بارها دعوت به نگاه به آسمان میکند؟ آیا به قول شما واقعا مطلب مطرح شده دقیق است؟ نگاه به چه جنبه ای از آسمان؟ با چه هدفی؟ دانشمندان هم دعوت به نگاه به آسمان میکنند. چه تفاوتی بین دعوت خداوند و دانشمندان وجود دارد؟ در علم مدرن دانشمندان صدها سال است که دعوت به نگاه به آسمان میکنند و صدها سال است به دنبال روشهای بهتر برای نگاه میگردند. روش بر اساس هدف ارائه می‌گردد. آیا واقعا خدا از ما می‌خواهد که آینده را از آسمان ببینیم؟ آیا از ما میخواهد که امور را ببینیم؟ آیا اصولا راه به روی ما باز است؟ آیا از ما میخواهد غیب آسمانها و زمین را ببینیم؟
    در مجموع من جواب سوال شما را نمیدانم ولی فکر میکنم که سوالات بالا، سوالاتی کاملا غیر بدیهی هستند که باید قبل از سوال شما پاسخ داده شوند.

  • در پاسخ به: نگاه به گذشته از طریق زمین #843

    نگاه به گذشته در آیه 9 سوره سبا باید نتیجه‌گیری آخرالزمانی داشته باشد. یکی از مثالهای آن عذابهای اقوام گذشته است. یکی دیگر از مصادیق می‌تواند ماجرای یاجوج و ماجوج باشد که در پشت ردم ذوالقرنین حبس شده اند و در آخرالزمان با شکسته شدن ردم سرازیر می‌شوند.

  • در پاسخ به: نگاه به آینده از طریق آسمان #842

    در آیه 9 سوره سبا خداوند دو گروه را از هم جدا می‌کند. کفار و عباد منیب. عذابهای آخرالزمان برای کفار عذاب است و برای عباد منیب آیه هستند. یعنی برای آنها عذاب نیست. چه چیزی باید به افراد نشان داده شود که در آن مشخص باشد که عذاب به کفار می‌رسد. به عنوان مثال اگر شهاب سنگی به سمت زمین بیاید و مثلا آنچه برای دایناسورها اتفاق افتاد روی دهد. این نمیتواند مصداق این آیه باشد چون عذاب برای همه است. عذاب باید به به واسطه اعمال کفار به آنها برسد. و این باید مشاهده شود. در سوره نحل خداوند زمانی که از خسف صحبت می‌کند می‌فرماید :”فَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئَاتِ أَن يَخْسِفَ اللَّـهُ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ ﴿٤٥﴾” یعنی به واسطه اعمال کفار برای آنها عذاب می‌آید. ارتباط عذاب به اعمال کفار باید روشن باشد. خداوند در آیه 9 سوره سبا میفرماید “اولم یروا الی …” یعنی باید به جای خاصی نگاه کنند. شاید منظور این است که پیش چشم‌شان نیست باید نوع خاصی و در مسیری خاص نگاه کنند. شاید این نوع نگاه زحمت داشته باشد. اگر به قول علامه (ره) این “ما بین ایدیهم و ما خلفهم” را به معنای آن چیزی که آنها را احاطه کرده است هم در نظر بگیریم، منظور عذابهایی است که به واسطه اعمالشان آنها را احاطه کرده ولی هنوز به عالم مادی کشیده نشده چون هنوز یک هشدار است. جنس این عذابها از جنس اعمال کفار است. از جنس برزخ.

  • یکی دیگر از مصادیق این موضوعات شاید علومی باشند که نشان دهند چگونه موضوعات غیر مادی میتوانند در ماده تاثیر گذار باشند. به عنوان مثال رفتارهای اشوبناک که در سیستمهای پیچیده مطرح اند نشان میدهند که فیزیک در سیستمهای پیچیده مانند اب و هوا قابلیت پیش بینی محدودی دارد. البته راجع به تاثیر گذاری موضوعات غیر مادی صحبتی نمیشود ولی به هر حال ضعفی را در قدرت پیش بینی علوم صرفا مادی نشان میدهد.

  • اثار باقیمانده عذابهایی که بر اقوام قبل امده یکی از مصادیق این موضوعات هستند که در زمین اند.
    اموری که در اسمان هستند و به سمت زمین می ایند مصداق دیگر این موضوعاتند.
    عذابهای ناشی از طبیعت که ارتباطشان با خواست الهی روشن است مصداق دیگر هستند.

  • با توجه به اینکه عبارت مابین ایدیهم و ما خلفهم میتواند نقطه اختلاف باشد برخی نکات دیگر را در ایه بررسی کنیم:
    1- طبق ایه انسان باید به برخی موضوعات در اسمان و زمین نگاه کند نه کلا اسمان و زمین.
    2- این موضوعات باید سبب ترسیدن کفار از رسیدن عذاب به انها بشود.
    3- این عذابها از جنس عذابهای معمول مانند سیل و طوفان و … نیستند از جنس عذابهای اخرالزمانند.
    4- این عذابها از طریق اسمان و زمین به کفار میرسند.
    5- کفار با این نگاه خواست خدا را مبنی بر امدن عذاب میتوانند متوجه شوند. بنابراین متوجه غیر معمول بودن این عذابها میشوند.
    حال سوال این است به چه چیزی در اسمان و زمین باید نگاه کرد؟ برخی خصوصیات جواب:
    1- باید ترساننده باشد و بنابراین ارتباط ان با انسانها روشن باشد.
    2- باید غیر معمول باشد. مثلا قوانین معمول فیزیک این خاصیت را ندارند. با دانستن قوانین فیزیک خسف نتیجه نمیشود اتفاقا برعکس ایمنی در مقابل خسف نتیجه میشود.
    3- باید ارتباط این موضوعات با خدا روشن باشد.

  • نظر علامه در مورد این ایه:
    اين آيه كفار را اندرز مى دهد و تهديد مى كند، و اين عملشان را كه آيات خدا را تكذيب كرده، و رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) را استهزا كردند، جرمى بسيار بزرگ دانسته، و ايشان را نسبت به ارتكاب آن جرى و جسور مى خواند.

    پس مراد از جمله (ما بين ايديهم و ما خلفهم من السماء و الارض…) اين است كه بفرمايد: آسمان و زمين ايشان را از جلو و عقب احاطه كرده، هر جا كه نظر كنند آسمانى مى بينند، كه بر سرشان سايه افكنده، و زمينى كه روى آن هستند، نه از طرف بالا مى توانند بگريزند، و نه از طرف پايين.

    (ان نشا نخسف بهم الارض او نسقط عليهم كسفا من السماء) – يعنى آسمان و زمينى كه از بالا و پايين ايشان را احاطه كرده، با تدبير ما مى گردند، و اداره مى شوند، و منقاد و مسخر ما هستند، اگر ما بخواهيم زمين دهن باز كرده، ايشان را در خود فرو مى برد، و همه آنان را بدين وسيله هلاك مى كنيم، و يا آنكه قطعه اى از آسمان را بر سرشان مى كوبيم، و نابودشان مى سازيم. پس چرا از اين حرفها دست بر نمى دارند؟

    (ان فى ذلك لايه لكل عبد منيب ) – يعنى در آنچه گفته شد (از احاطه آسمان و زمين بر انسانها، و اينكه آن دو به تدبير ما اداره مى شوند، و همواره به فرمان مايند، اگر فرمان به زمين دهيم ايشان را در خود فرو مى برد، و اگر به آسمان فرمان دهيم قطعه اى از آن بر سرشان مى افتد، و هلاكشان مى كند) خود آيتى است كه براى هر بنده اى كه بخواهد به خود آيد و به خدايش برگردد بس است، و اگر اين مردم به اينگونه امور بى اعتنايى مى كنند، و بر تكذيب اين آيات جسورانه اقدام مى نمايند، جز بدين جهت نيست كه ايشان مغرور و متكبرند، و روح سركششان اجازه به ايشان نمى دهد كه در برابر خدا تسليم شده، و توبه نموده، به اطاعت او برگردند.

  • در پاسخ به: نگاه به آینده از طریق آسمان #1207

    بالاخره میتونن ببینن یا نه؟

  • در پاسخ به: نگاه به گذشته از طریق زمین #813

    آیه 9 سوره سبا از مشاهده صحبت میکند. اینکه شما بروی و دنبال فسیلهای جانوران بگردی و یا جانورانی که الان وجود دارند را و به نوعی به گذشته ارتباط دارند را مشاهده کنی.نظریه پردازی که عموما پیش نیازهای فکری زیادی دارد شاید جزو آیه نباشد. کسانی که در حوزه تکامل (و دیگر نظریات مربوط به خلقت حیات) کار میکنند عملا هر دو کار را انجام میدهند.
    یک نکته جالب: با دنبال کردن فسیل‌ها و حتی مقداری نظریه پردازی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که دایناسورها با سقوط یک شهاب سنگ منقرض شده اند، این اتفاق میتواند در آینده هم بیفتد حتی فیلم‌هایی در این زمینه وجود دارد.

  • خیلی جالبه.

  • شاید دانه و باران مثالی از آیه 2 باشند. خدا دانه در خاک قرار می‌دهد سپس از آسمان باران نازل می‌کند. دانه سر از خاک بر می‌آورد و ثمره میدهد. بعد از مدتها نیز آب‌ها دوباره بخار می‌شوند و به آسمان می‌روند. این اتفاق بارها و بارها می‌افتد.
    خدا چیزهایی را در زمین فرو میبرد. سپس امر را از آسمان می‌فرستند. به واسطه امر آن چیزها از زمین خارج می‌شوند و ثمره می‌دهند. در نهایت در قیامت همه امور به سمت خدا باز می‌گردند.

  • کفار نمی‌توانند الساعة را ببینند چون طبق آیه 3 الساعة جزء غیب آسمانها و زمین است. نمی‌توانند ظهور را ببینند. کفار می‌توانند تا عذابهای آخرالزمان را ببینند.

  • خداوند در این 3 دسته افراد را معرفی میکند. اول الذین اوتوالعلم که گویی غیب آسمانها و زمین را میبینند و میتوانند آنچه را بر رسول الله ص نازل شده با آن تطبیق دهند. کفار که میتوانند تا آخرالزمان را ببینند و عباد منیب که علاوه بر آن میتوانند وجه آیاتی آن را هم متوجه شوند.

  • حیلی جالبه. طبق سیاق واضح است: موضوعی که باید توسط کفار دیده بشه به آخرت دلالت میکنه. و “…. نَخْسِفْ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ نُسْقِطْ عَلَيْهِمْ كِسَفًا مِّنَ السَّمَاءِ …” یک موضوع آخرتی است (آخرالزمانی است.)

    نکته جالب دیگه در آیات 2 و 3 سوره سبا مطرح میشه: “يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۚ وَهُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُورُ ﴿٢﴾ وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَأْتِينَا السَّاعَةُ ۖ قُلْ بَلَىٰ وَرَبِّي لَتَأْتِيَنَّكُمْ عَالِمِ الْغَيْبِ ۖ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَلَا أَصْغَرُ مِن ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرُ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ ﴿٣﴾”
    در آیه 2 خدا میفرماید که او عالم است به آنچه در زمین فرو می‌رود و آنچه از زمین بر می‌آید و آنچه از آسمان نازل میشود و آنچه در آسمان عروج میکند این دوم موضوع مربوط به آسمان به امور برمی‌گردد موضوع اول به چه چیز برمیگردد؟ و در آیه 3 کفار میگویند که ساعت برای ما نخواهد آمد!!! از کجا نخواهد آمد؟ مگر ساعت می آید؟ طبق آیه 2 الساعة از زمین و آسمان می‌آید. از آسمان امرش می آید از زمین؟ و در آیه 9 می‌فرماید به آسمان و زمین نگاه کنید و آینده آحرالزمانی‌تان را ببینید که از آسمان و زمین می‌آید. امر آخرالزمان از آسمان می‌آید و چیزهایی که قبلا بر سطح زمین بوده اند و در زمین فرو رفته اند از زمین بیرون می‌آیند این دو عذابهای آخرالزمان را می‌سازند.

  • ممنون خیلی جالب بود.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 23)