نمایش 0 پاسخ رشته ها
  • نویسنده
    نوشته‌ها
    • #1009

      در گفتار چگونگی پرداختن به آسمان‌ها ـ ۲ (تفکّر در خلقت آسمان‌ها و زمین) مطرح شده که

      هر چیز که در آسمان‌های هفت‌گانه و زمین هست را خداوند برای انسان‌ها قابل استفاده کرده است. حتی درباره آسمان‌ها خداوند می‌فرماید که با «اسباب» در آسمان‌ها بالا بروید. اگرچه ما مسلمان‌ها عمل نکرده‌ایم و یهودی‌ها عمل کرده‌اند. آنها دیدند راه باز است و عمل کردند؛ ولی ما به بازی دنیا مشغول شدیم.

      خب سوال اینجاست که اصلا اسباب چیست و نحوه بهره مندی از آن چیست؟
      کلمه اسباب در قران ۴ ایه دارد:

      • إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ ﴿بقره ۱۶۶﴾
      • أَمْ لَهُمْ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَلْيَرْتَقُوا فِي الْأَسْبَابِ ﴿ص۱۰﴾
      • وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا هَامَانُ ابْنِ لِي صَرْحًا لَعَلِّي أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ ﴿غافر ۳۶﴾
      • أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ كَاذِبًا وَكَذَلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَصُدَّ عَنِ السَّبِيلِ وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِي تَبَابٍ (غافر ۳۷)

      شاید با قرار دادن ایه أَمْ لَهُمْ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَلْيَرْتَقُوا فِي الْأَسْبَابِ آيا فرمانروايى آسمانها و زمين و آنچه ميان آن دو است از آن ايشان است [اگر چنين است] پس [با چنگ زدن] در آن اسباب به بالا روند (۱۰) به عنوان کنج معنایی به معنی خوبی برسیم و آن این باشد که اسباب چیری است که افراد میتوانند با استفاده از ان در محدوده اسمانها و زمین و ما بینهما بالا روند. که احتمالا خطاب این ایه بر میگردد به ایه بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي عِزَّةٍ وَشِقَاقٍ ﴿۲﴾ و البته از اول آیه بر می‌آید که فضای این ایه در محدوده محضریت باشد زیرا سخنران زبردست عالم چنین می‌فرماید. ص وَالْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ ﴿۱﴾ `و القران که در ان ذکر است`. و موضوع بعدی اینکه در سه مورد الاسباب اشاره شده و در یک مورد اسباب الاسباب اون چیزی هستش که فرعون (که ادم بدی است) میخواهد با کمک هامان به آن برسد. به همین خاطر از هامان میخواهد که برایش صَرْحًا بسازد تا با الاسباب برسد ولی در نهایت به  وَكَذَلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَصُدَّ عَنِ السَّبِيلِ وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِي تَبَابٍ رسید.

      در ایه إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ ﴿بقره ۱۶۶﴾ خداوند میفرماید یه زمانی میرسد که اسباب از کسانی که مورد تبعیت قرار گرفته اند قطع میشود. و این این بعد از زمانی است که عذاب را میبینند. پس تا قبل از عذاب انها از اسباب استفاده میکردند. آنها چ کسانی هستند؟
      انها کسانی هستند که مورد تبعیت قرار میگیرند. در ایه قبل خداوند چنین فرموده است.

      وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ ﴿۱۶۵﴾ و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى [براى او] برمى‏ گزينند و آنها را چون دوستى خدا دوست مى دارند ولى كسانى كه ايمان آورده‏ اند به خدا محبت بيشترى دارند كسانى كه [با برگزيدن بتها به خود] ستم نموده‏ اند اگر مى‏ دانستند هنگامى كه عذاب را مشاهده كنند تمام نيرو[ها] از آن خداست و خدا سخت‏ كيفر است (۱۶۵)

      پس این افراد همان اندادی هستند که برخی از مردم انها را خدایان خود میگیرند.
      برخی از مردم انها را خدایان خود میگیرند که به واسطه بهره مندی اونها از الاسباب نفعی ببرند.
      از اینجایی که خداوند همیشه راه درست را قرار داده تا مردم به ان بروند پس باید راهی وجود داشته باشد که بتوان از چیزی بهره برد که مثل همان خدایان به انها نفع برساند. در ایه قبل داریم

      إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿۱۶۴﴾

      راستى كه در آفرينش آسمانها و زمين و در پى يكديگر آمدن شب و روز و كشتيهايى كه در دريا روانند با آنچه به مردم سود مى ‏رساند و [همچنين] آبى كه خدا از آسمان فرو فرستاده و با آن زمين را پس از مردنش زنده گردانيده و در آن هر گونه جنبنده‏ اى پراكنده كرده و [نيز در] گردانيدن بادها و ابرى كه ميان آسمان و زمين آرميده است براى گروهى كه مى‏ انديشند واقعا نشانه‏ هايى [گويا] وجود دارد (۱۶۴)

      در اینجا سخنران زبر دست عالم در مورد نفع مردم میفرماید

      وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ

      یعنی مردم با استفاده از فلک می‌توانند بهره مند شوند به جای اینکه من دون الله اندادا بگیرند. پس احتمالا یه چیزی شبه از یه چیزی شبیه اسباب بهره مند میشوند.
      خب این فلک در چ محدوده ای است

      إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ

      • محدوده: سماوات و زمین
      • زمان: در اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ یعنی در شب (که بعد از فوت پیغمبر تا صبح ظهور باشد، هم هست) و همچنین در صبح ظهور هم هست

      سوالات

      • اصلا این برداشت صحیح است؟
      • اینکه چگونه میتوان به السباب رسید؟
      • اینکه چگونه میتوان از السباب بهره برد و ازش استفاده کرد؟
      • اگر این برداشت صحیح است الفلک چیست؟
      • الاسباب و الفلک چ نسبتی دارند؟
      • صَرْحًا چیست که فرعون با آن میخواست به الاسباب برسد که ما از ان استفاده نکینم و حتی سمتش نرویم؟
      • و سوالی که ماند و در ایات نتوانستیم پیدا کنیم اینکه بنی اسرائیل چگونه از الاسباب بهره بردند؟
نمایش 0 پاسخ رشته ها

شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.