در ابتدای قیامت، همین آسمان‌های هفت‌گانه و زمین ظاهر می‌شوند. همین‌ها دوباره آورده می‌شوند. این موضوع، آیات زیادی دارد. مثلاً می‌فرماید ﴿مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فيها نُعيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى[۱]؛ بار دیگر شما را از همین زمین مبعوث و بلند می‌کنیم؛ نه از زمینی به جای این زمین. پس درست است که اینها نابود می‌شوند، اما در قیامت همین‌ها آورده می‌شوند. دوباره همین‌ها خلق و ایجاد می‌شوند. به صورت‌های مختلف خداوند می‌فرماید که شما را دوباره از همین زمین خلق می‌کنم. طبق آیۀ ﴿يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ[۲] و تعداد زیادی آیۀ دیگر، در انتهای یوم اول قیامت، آسمان‌های هفت‌گانه و زمین نابود می‌شوند. حتی سیر نابودی آسمان‌ها و زمین در انتهای یوم اول قیامت در قرآن آمده است؛ اینکه اول چه می‌شود، بعد چه می‌شود، … اینکه اولین چیزی که نابود می‌شود چیست، دومین چیز چیست، سومین چیز چیست، را خداوند فرموده است. می‌فرماید ﴿يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ﴾؛ زمین و آسمان‌ها «جایگزین» می‌شوند؛ پس هم آسمان‌های هفت‌گانه نابود می‌شوند، هم زمین یوم اول قیامت. زمین یوم اول قیامت، همین زمینی است که ما الان داریم روی آن زندگی می‌کنیم. این هم نابود می‌شود. به جایش چه ایجاد می‌شود؟ نباید تا یوم پنجم قیامت صبر کنند. یوم دوم قیامت خودش پنجاه هزار سال است؛ مردم کجا حرکت می‌کنند؟ ماجراهای بسیاری که در آن است، روی کدام زمین واقع می‌شود؟ در یوم سوم و یوم چهارم هم ماجراهای زیادی وجود دارد. اینها کجا انجام می‌شود؟ پس به زودی باید یک چیزی جایگزین آن شود. حداقل زمین باید سریع جایگزین شود. در انتهای یوم اول قیامت زمین و آسمان‌های هفت‌گانه نابود می‌شوند؛ بعد از آن یوم دوم قیامت را داریم که دوران و موسم ظهور ملکوتیات است. پس آنجا باید زمینی ایجاد شود؛ آن زمین از جنس «ملکوت» است. ملکوتِ زمین ظاهر می‌شود و به ‌ترتیب ملکوت آسمان‌های هفت‌گانه ظاهر می‌شود. البته خیلی بزرگ‌تر است؛ به حدی که ملائک با سرعت مَلَکی، پنجاه هزار سال در حجم منتشر می‌شوند، تا فضاهای ظاهر شده را پُر کنند. البته اینکه ملائک وارد یوم دوم قیامت می‌شوند، یعنی باید جنسشان عوض شود. جنس‌ ملائک باید ملکوتی شود. جنس ملائک برزخی است و نمی‌توانند وارد یوم دوم شوند؛ مگر جنس آنها عوض شود، چون آنجا جنسیت‌ها ملکوتی است؛ قوانین هم ملکوتی است. همین‌طور ملائک در یوم‌های دیگر که وارد می‌شوند، باید جنسشان ارتقاء داده شود. در انتهای قیامت هم باید بینشان قضاوت شود معلوم شود که بالاخره تکلیف اینها چیست؟ جمله‌اش در آخرین آیۀ سورۀ زمر ﴿وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ[۳] است. پس از همان یوم دوم قیامت، زمین و آسمان‌های جایگزین باید مطرح شود. مناسب جنس یوم دوم که ملکوتی است، زمین ملکوت ظاهر یا ملکوتِ زمین ظاهر می‌شود و به ‌ترتیب، ملکوتِ آسمان‌ها ـ ابتدا ملکوت آسمان اول، بعد ملکوت آسمان دوم، تا ملکوت آسمان هفتم ـ ظاهر می‌شود. این یک مرحلۀ جایگزینی است. یک مرحلۀ دیگر، جایگزینی زمین و آسمان‌هاست که در کتاب مبین هستند. تمام مقولات موجود در آسمان‌های هفت‌گانه و زمین وجه کتاب مبینی دارند. در آینده مطرح می‌کنیم که «علم غیبی‌شان» در کتاب مبین وجود دارد. الان که آسمان‌ها و زمین ساخته شده، با تمام کلیات و جزئیات بر اساس آن چیزی است که در کتاب مبین وجود دارد. پس موقع ظهور آن چیزی که از درون کتاب مبین ظاهر می‌شود، اگر نگوییم همین آسمان‌ها و زمین است، بسیار شبیه این آسمان‌ها و زمین است. چون آنجا چیزهایی اضافه می‌شود. الان به حسب اینکه قوانین مادی بر زمین حاکم است، نمی‌تواند همه چیز ظاهر شود. آن زمان، زمین و آسمان‌های هفت‌گانه که در کتاب مبین هستند، با قوانین کتاب مبین ظاهر می‌شوند. چون یک چیزهای جدیدی می‌آید، پس به مناسبت باید یک تغییراتی در بعضی اشیاء داده شود. یکی از تغییراتی که از همان یوم اول قیامت مطرح است این است که کل دستگاه گوارش ما دیگر کاربرد ندارد؛ چون برای لذت می‌خوریم. غذاهای خوبی که می‌خوریم، میوه‌ها، نوشیدنی‌ها، در بهشت‌های قیامتی به بعد، تبدیل به صفات می‌شود؛ تبدیل به رشد می‌شود. فضولات ندارد، لذا شما نیاز به معده ندارید؛ نیاز به رودۀ کوچک و رودۀ بزرگ و کیسه صفرا و کبد و اینها ندارید. پس قوانین جدیدی ظاهر و اعمال می‌شود و مناسب آن قوانین، چیزهایی باید تغییر کند. البته این موضوع را که وقتی قوانین برزخ حاکم شود، دیگر نیازی به دستگاه گوارش نیست، از درون سرزمین ظهور تجربه می‌کنیم و مختص قیامت نیست. به تدریج که قوانین برزخ در سرزمین ظهور حاکم می‌شود، این را خواهیم داشت. در سرزمین ظهور، قوانین برزخ حاکم می‌شود. کما اینکه در بهشت آدم(ع)، میوه‌ها، خوردنی‌ها، فضولات نداشت و تبدیل به صفات می‌شد. این یک مثال بود. طبق این مثال، خیلی چیزها تغییر خواهد کرد که بحث عجیبی است. بحث نشئات، ظهور نشئات، ماجراهای بسیار دارد.


[۱] ـ [طه۵۵] ص۳۱۵٫

[۲] ـ [ابراهیم۴۸] ص۲۶۱ ـ ﴿ يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ﴾.

[۳] ـ [زمر۷۵] ص۴۶۷ ـ ﴿ وَ تَرَى الْمَلائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ قيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ﴾.